Netflix - Aká je jeho cena? (RECENZIA) + alternatívy

Streamovacia služba Netflix sa stala fenoménom posledných rokov, ktorý si získava milióny fanúšikov a hlavne predplatiteľov po celom svete. Z domovskej krajiny USA sa šíri do všetkých kútov sveta a dnes je možné využívať ju všade tam, kde je kvalitné internetové pripojenie. Netflix je momentálne celosvetovo najhodnotnejšou firmou, ktorá sa zaoberá distribúciou audiovizuálneho obsahu a súčasne sa nachádza na 8. mieste v rebríčku najdôveryhodnejších globálnych značiek. Už nejaký čas je dostupná aj pre slovenských milovníkov audiovizuálnej zábavy, a preto je vhodné pozrieť sa bližšie na aktuálne ceny, ponuku obsahu a pridáme aj pár zaujímavostí.

Čo je Netflix

Netflix je streamovacia služba, ktorá poskytuje možnosť sledovať filmy a seriály. Tie sú do koncového zariadenia prenášané internetom, takže zákazník nepotrebuje žiadne antény, satelity ani set top boxy. Jedinou podmienkou na technológiu je kvalitné internetové pripojenie a zariadenie s displejom. To môže byť smartfón, tablet, desktop alebo notebook a samozrejme aj smart TV.

Netflix je etablovaná služba, ktoré ťahá celý filmový aj technologický svet vpred. Je to vidieť ja na skutočnosti, že poprední výrobcovia elektroniky, najmä smart TV, umiestňujú na diaľkové ovládače samostatné tlačidlá, ktoré umožňujú rýchly prístup k aplikácii Netflix na jeden dotyk.

Kvôli najdokonalejšiemu zážitku sa odporúča sledovať filmy na zariadení s čo najväčšou uhlopriečkou. Tu jednoznačne víťazí smart TV. Dnešné LED, OLED alebo QLED obrazovky v kombinácii s veľkými uhlopriečkami v rozmere 55” 100” (palcov) predstavujú dokonalý spôsob, ako vyťažiť z dnešných technológií maximum výkonu a tým aj maximálny pôžitok. Sledovanie najnovších filmov, s dychberúcimi zábermi a perfektnými CGI scénami, sa na najnovších 4K a 8K televízoroch s uhlopriečkou 2,5 metra (100”) stáva nezabudnuteľným. Práve pre tieto zážitky sa Netflix určite oplatí.

Ako funguje Netflix

Podstatou fungovania služby je streamovanie obsahu k užívateľovi prostredníctvom internetového pripojenia. Streamovanie je odovzdávanie obsahu a jeho následné zobrazenie u zákazníka bez potreby ukladať film na akýkoľvek nosič, disk alebo iné fyzické médium. Filmy nie je nutné nikde skladovať a sú dostupné z akéhokoľvek miesta, kde je internet. Zároveň je možné obsah z Netflixu ukladať do zariadenia a v prípade potreby ho prezerať offline, bez nutnosti byť pripojený na internet. Filmy je možné sledovať opakovane a počet pozretí zvyčajne nemá žiadne obmedzenia.

K sledovaniu obsahu cez Netflix je na začiatku potrebná registrácia a založenie účtu. V minulosti Netflix umožňoval vyskúšať si plne funkčnú službu na jeden mesiac zadarmo. Po uplynutí tejto doby bolo možné pokračovať za poplatok alebo účet zrušiť. V súčasnosti už táto možnosť nie je dostupná, a tak sa zákazník ihneď po registrácii musí rozhodnúť, aký balík služieb si vyberie. Platba za službu sa potom uskutočňuje raz mesačne a je možné ju kedykoľvek zrušiť.

Najväčším plusom služby Netflix je, že popri kvalitnom prenose cez internet získava zákazník obrovskú ponuku vynikajúcich, pravidelne oceňovaných, audiovizuálnych diel a celý systém je úplne bez reklamy. Filmy je možné pozerať kdekoľvek a kedykoľvek. Zákazník nie je viazaný na žiadny vysielací čas a je úplne oslobodený od otravných reklamných prerušení.

Aká je cena za Netflix

Cena za službu sa pohybuje v rozmedzí 7.99 € 11.99 € za mesiac. V ponuke sú tri balíky služieb od základného až po prémiový. Každý balík má svoje výhody, vďaka ktorým si úplne každý zákazník vyberie ten, ktorý mu vyhovuje najviac. Rôznorodé sú tiež možnosti platby a samozrejmosťou je aj riadna faktúra za dodanú službu. Netflix tiež disponuje kvalitným systémom na riešenie problémov pri platbe alebo nefunkčnosti služby. Určite sa netreba obávať, že v prípade chyby, napríklad pri vyúčtovaní, bude reklamácia ignorovaná. Okrem spomínaného mesačného poplatku sa neplatia žiadne poplatky navyše za vedenie služby, aktiváciu, zmenu programu a pod. to je, bohužiaľ, častá prax domácich poskytovateľov digitálneho obsahu.

Cenník

Základnou možnosťou, ako si predplatiť streamovanie filmov cez Netflix, je balík BASIC, ktorý stojí  mesačne 7,99 €. V tejto cene dostane zákazník možnosť prezerať obsah na jednom zariadení. Súčasťou je aj možnosť ukladať obsah pre neskoršie offline prezeranie. Tu je ale obmedzenie iba na jedno zariadenie, na ktoré bude možné ľubovoľný obsah ukladať. Zákazník dostáva prístup k celej ponuke filmov aj seriálov bez akýchkoľvek obmedzení.

Tu je obrovská výhoda oproti viacerým zahraničným a najmä domácim poskytovateľom. Tí si účtujú stále vyššie sumy za väčší počet kanálov a staníc, ktoré je možné sledovať.

Celý obsah je možné aj v tomto základnom balíku prezerať na tablete, smart TV alebo smartfóne. Jediné obmedzenie sa týka kvality. Základný balík BASIC neumožňuje sledovať obsah v HD ani v ultra HD kvalite.

O niečo viac možností poskytuje balík STANDARD, ktorého cena je 9,99 € za mesiac. Výhody oproti základnému programu BASIC sú v tom, že naraz je možné obsah sledovať na dvoch zariadeniach súčasne a na rovnakom počte zariadení je možné tiež ukladanie obsahu pre neskoršie offline prezeranie. Poslednou výhodou je možnosť sledovať filmy a seriály v HD kvalite.

Najvyšším stupňom v ponuke Netflixu je balík PREMIUM, ktorého cena je 11,99 € za mesiac. Tento balík ponúka maximálne množstvo výhod, medzi ktoré patrí možnosť sledovať obsah až na štyroch zariadeniach súčasne, rovnako aj ukladanie obsahu je možné na štyroch zariadeniach. K dispozícii je HD kvalita a tiež ako jediný balík ponúka ultimátnu možnosť sledovania v ultra HD. Pri všetkých balíkoch je možná zmena kedykoľvek a bez poplatky alebo iného postihu.

Možnosti platby

Netflix ponúka aj široké možnosti, ako realizovať platbu za službu. Jedná sa o medzinárodnú službu, takže je na mieste očakávať bezpečné spôsoby, ktoré je možné aplikovať v krajinách celého sveta. Možné je platiť prevodom cez kreditnú kartu. Podporované sú karty MasterCard, Maestro,VISA, American Express. Ďalšou možnosťou platby je využitie obľúbenej a bezpečnej služby PayPal. Netflix ponúka komplexnú podporu pri realizovaní platby a tiež riešení problémov.

Netflix a jeho obsah

Netflix bol založený už roku 1997 a za ten čas prešla firma veľkým vývojom a mnohými premenami. Tým, čím je známa dnes sa firma stala v roku 2007. V tomto roku začína s distribúciou obsahu cez internet. Po tomto roku expanduje z USA do okolitých krajín Strednej Ameriky a Kanady a začína s tvorbou vlastnej produkcie, kde čoraz viac konkuruje tradičnému americkému gigantovi HBO. V súčasnosti tvorí až 40% ponuky obsah, ktorý je priamo produkovaný Netflixom. V ponuke sa nachádzajú kvalitné celovečerné filmy, seriály, dokumentárne filmy, relácie, anime a samozrejme originálny a jedinečný obsah produkovaný Netflixom, ktorý nie je možné sledovať nikde inde.

Filmy na Netflixe

V ponuke filmov sa nachádzajú popri klasických a rokmi overených filmoch aj novinky. Celá ponuka je obohatená o filmy vlastnej produkcie.

Netflix zostavuje na základe údajov o prezeraní rebríčky, v ktorých je možné podľa mnohých parametrov získavať rôzne informácie. Tie môžu poslúžiť pri výbere konkrétneho filmu na základe toho, čo je nové, čo je najviac sledované, čo je trendové, alebo najlepšie hodnotené samotnými divákmi.

Momentálne sa medzi top 10 filmami nachádza kasový trhák TITANIC z roku 1997 alebo dobrodružný film JUMANJI z roku 1995 v hlavnej úlohe s Robertom Wiliamsom. Popri origináli ponúka Netflix aj všetky moderné verzie JUMANJI, kde hlavnú úlohu stvárňuje súčasná filmová superstar Dwayne Johnson.

Army of the Dead

Novinka roku 2021 a obrovský hit od režiséra Zacka Snydera, ktorý v minulosti režíroval 300: Bitka pri Termopylách alebo Batman vs. Superman, ktorý sa nedávno dočkal director´s cut rozšírenej verzie. Army of Dead je film o skupine bojovníkov v postapokalyptickom zombie prostredí situovanom do Las Vegas, v ktorom sa vydáva na misiu plnú nebezpečia.

Na konci misie ich má čakať odmena, ale celé sa to zvrtne do nečakanej akcie plnej zombíkov. Film možno definovať ako hororovú akciu, ktorá má dĺžku 2 hodiny a 28 minút.

V hlavnej úlohe sa predstavil Dave Bautista, ktorý sa na filmovom plátne pohybuje, ako herec, už pomerne dlho a celesvetovo sa preslávil úlohou vo filme Guardians of Galaxy.

Podobne, ako v prípade Dwayna Johnsona, sa pôvodne jedná o akčného hrdinu, ktorý sa do filmu dostal z prostredia profesionálneho wrestlingu, ktorý je v USA mimoriadne populárny.

Beckett

John David Washington je v posledných rokoch mimoriadne vychytený herec. Poznať ho môžeme aj z mimoriadne kvalitnej akčnej drámy Tenet. Herec je pritom synom slávneho otca Denzela Washingtona.

Beckett je vydarený akčný triler o americkom turistovi v Grécku, ktorý sa dostane do problémov a čelí pokusom o zabitie. Kto a čo stojí za pokusom o likvidáciu
nepodstatného” človeka sa divák dozvie na ploche 1 hodiny a 48 minút. Príjemný a pútavý film na večer, ktorý je vysoko oceňovaný kritikmi aj divákmi Netflixu.

Extraction

Chris Hemsworth je ďalším príkladom hereckej hviezdy, ktorá pre Netflix natáča kvalitné a divákmi vyhľadávané filmy. Herec sa stal populárnym po celom svete vďaka úlohe Thora v marvelovských klasikách.

Príbeh o vojakoch bojujúcich vo vojne v Afganistane sa sčasti zakladá na skutočných udalostiach. Film bol predstavený divákom v roku 2020 a za tú dobu si získal vysoké hodnotenia na rôznych portáloch.

S dĺžkou takmer dvoch hodín sa jedná o emocionálny a akčný triler s kvalitnou réžiou, kamerou a hlavne zápletkou. Zároveň sa jedná o najviac sledovaný film vyrobený Netflixom.

Seriály na Netflixe

Práve bohatá a pestrá seriálová tvorba Netflixu láka divákov po celom svete, aby sa stali predplatiteľmi a zažívali tak vzrušujúce chvíle svojich obľúbených postáv, hrdinov aj antihrdinov celé mesiace, ba aj roky.

Dá sa úplne bez pochýb tvrdiť, že Netflix je súčasným kráľom seriálovej produkcie a tento status mu patrí už niekoľko rokov po sebe.

Ostatné konkurečné streamovacie služby sa samozrejme snažia, ale pri pohľade na súčasné aj plánované seriály, bude veľmi ťažké Netflix dostihnúť a z trónu zosadiť. Momentálne služba ponúka nasledovné seriálové hity a niektoré z nich sa už stali kultovými.

Stranger Things

Fenomén s názvom Stranger Things odštartoval svoju cestu za statusom kultového seriálu už v roku 2016. Odvtedy Netflix priniesol celkovo 3 kompletné série a fanúšikovia po celom svete s napätím očakávajú príchod série s číslom 4. Tá je naplánovaná na dosiaľ neupresnený dátum, niekedy v roku 2022. V seriáli účinkuje aj hollywoodska hviezda Winona Ryder. Tematicky sa jedná o sci-fi mysterióznu sériu, ktorá je zasadená do malej americkej dediny. Zmiznutie mladého chlapca následne spustí celú reťaz zvláštnych udalostí. Ukáže sa, že zapadnutá a ničím výnimočná oblasť kdesi v Indiane v skutočnosti výnimočná je a spolu s ňou aj jej obyvatelia, vrátane malého dievčatka s nadprirodzenými schopnosťami. Každá epizóda čoraz detailnejšie a hlbšie odhaľuje tajomstvá a ozajstnú podstatu rôznych úkazov a záhad.

The Witcher

Superúspešná seriálová podoba, ktorá vznikla na základe knihy jedného zo súčasných kráľov literárneho fantasy Andrzeja Sapkowského. U nás je seriál aj rozsiahla literárna tvorba známa pod menom Zaklínač. Hlavnú postavu, Geralta z Rivie, stvárňuje americká filmová superstar posledných rokov Henry Cavill, ktorý je sám veľkým fanúšikom literárneho hrdinu. Herec je známy najmä postavou Supermana a tiež sa v minulosti blysol úlohou Thézeusa v kvalitnom, ale mierne prehliadanom filme Immortals. Witcher je perfektnou ukážkou toho, ako sa dá literárna predloha verne a zároveň aj pútavo a pravdivo preniesť do seriálovej podoby. Witcher je hrdinom aj antihrdinom zároveň a jeho osud je spriahnutý s mágiou, politikou, cestovaním a neustálym hľadaním rovnováhy. Jeho pracovnou náplňou je likvidácia monštier rôzneho druhu, samozrejme za peniaze. Seriál sa dočká druhej série, ktorá by mala byť sprístupnená v priebehu roku 2022. Zaujímavosťou je, že Witcher sa vďaka mimoriadne kvalitným počítačovým hrám stal  aj veľmi známou globálnou značkou. Hry patria do zlatého fondu digitálnej zábavy a ich veľkým priaznivcom je aj samotný seriálový Witcher Henry Cavill.

Lupin

Mysteriózny seriál, ktorý sa dočkal dvoch sezón zavedie diváka do Francúzska.

Tu sa na začiatku 20. storočia odhaľuje príbeh zlodeja
gentlemana Arsèna Lupina. Hlavnú postavu stvárňuje populárny francúzsky herec, ktorého diváci poznajú z kvalitného snímku o opatrovateľovi z roku 2011 s názvom Intouchables. Omar Sy sa už dávnejšie presadil aj mimo hraníc Francúzska a Netflix ho obsadil do úlohy, ktorá je mimoriadne komplexná. Seriál je jedným z viacerých, pre ktoré sa oplatí predplatiť si Netflix na dlhé obdobie.

Typologicky sa jedná o mysteriózny seriál s prvkami komédie a akcie. Seriál zatiaľ obsahuje dve sezóny a na portáli Rotten Tomatoes dosahuje rating až 97%.

Obsah pre deti

Okrem obsahu pre dospelú populáciu ponúka Netflix aj tvorbu pre deti.

Tá obsahuje všetky kvalitné animované, kreslené alebo aj hrané filmy či seriály pre mladého diváka. Výber je naozaj pestrý a kúpou predplatného tým pádom uspokojíte aj najmenších členov rodiny. Čo je však v tejto oblasti unikátne, je spôsob, akým Netflix pristupuje k najmenším divákom.

Netflix ponúka možnosť vytvoriť tzv. detské konto. Takéto konto potom umožňuje deťom prezerať si len taký obsah, ktorý si vlastník nadradeného konta zvolí. Rodič tak dostáva pomerne kvalitný nástroj, ako zabezpečiť svojmu dieťaťu bezpečný obsah bez násilia alebo strašidelných scén. AKtivácia konta pre deti je úplne zadarmo a je dostupná pre všetky verzie predplatného.

Konkurencia

V segmente online streamovacích služieb nie je Netflix osamotený a musí o priazeň diváka bojovať s početnou konkurenciou. Tá sa skladá veľkých a globálnych hráčov, akými sú HBO Go, Amazon Prime Video. Lokálne predstavuje pomerne zdatnú konkurenciu najmä služba Voyo, ktorá sa však orientuje na sprostredkovanie hlavne domácej tvorby. Ceny a rozsah poskytovaných služieb sa medzi jednotlivými streamvacími službami príliš nelíšia. Pozrieme sa na ponuku veľkých aj lokálnych poskytovateľov, ktorý ponúkajú online filmy a seriály slovenskému divákovi.

HBO GO

Streamovacia služba HBO GO predstavuje asi najzdatnejšieho konkurenta pre Netflix.

Tento fakt vyplýva z dlhej tradície, ktorú značka HBO má vo svete aj u nás. Za dlhé roky existencie dokázalo HBO priniesť divákom unikátne filmové projekty a tiež seriálové počiny, ktoré vstúpili do dejín kinematografie.

Za zmienku určite stojí seriálový megahit GAME of THRONES, WALKING DEAD alebo historický seriál, ktorý bol svojho času najdrahším seriálom sveta
ROME (Rím).

Pohľad na cenník nám ukáže, že v ponuke je iba jeden typ predplatného s cenou 5,99 € za mesiac. V cene je zahrnutá kompletná ponuka filmov, seriálov, dokumentov, koncertov a tiež sekcia pre deti. Obsah je možné streamovať do všetkých typov zariadení od smartfónov, cez tablety, notebooky a smart TV. Podporované sú zariadenia s operačným systémom Android aj Apple. Streamovanie prebieha cez aplikáciu HBO GO, ktorú je po nainštalovaní potrebné aktivovať.

Aktiváciou zaplateného konta je celá ponuka okamžite k dispozícii na dvoch zariadeniach naraz. Možné je aj sťahovanie filmov pre neskoršie offline prezeranie.

Stiahnuť je možné maximálne 25 titulov, ktoré budú k dispozícii nasledujúcich 30 dní. Akonáhle je stlačené tlačidlo prehrávania stiahnutého titulu, začína plynúť lehota 48 hodín na jeho prehrávanie. Potom jeho platnosť vyprší. Stiahnutý titul je možné sledovať neobmedzene do vypršania jeho platnosti.

Vzhľadom k cene a ponuke filmov a seriálov na online sledovanie, je namieste vážne uvažovať o ponuke HBO GO najmä kvôli faktu, že veľká časť obsahu je buď s českým alebo slovenským dabingom, alebo aspoň s titulkami. Množstvo takto pripraveného obsahu pre slovenského diváka je omnoho väčšie ako v prípade Netflixu, ktorý má v lokalizácii dosť veľké medzery čo je ale pre malú veľkosť SK/CZ trhu pochopiteľné.

Amazon Prime Video

Streamovacia služba amerického obchodného giganta Amazon je u nás dostupná v jedinej verzii, ktorá stojí 5,99 € za mesiac.

Oproti HBO GO je tu výhoda v tom, že potenciálny zákazník si môže službu vyskúšať zdarma na prvých 30 dní.

Služba ponúka zbierku klasických filmových hitov aj menej známych filmov, podobne ako aj Netflix alebo HBO GO. Snaží sa aj o vlastnú tvorbu, ktorú v minulosti realizovala v podobe automobilovej relácie GRAND TOUR, ktorá bola akýmsi pokračovaním legendárnej série z produkcie britskej BBC s názvom TOP GEAR.

Momentálne služba láka divákov na seriály ALL OR NOTHING, GOOD BOYS alebo sériu JACK RYAN, kde hlavnú úlohu stvárňuje superstar John Krasinski.

Cena je teda rovnaká ako v prípade služby HBO GO, problémom určite bude slabá lokalizácia jednotlivých titulov do domáceho jazyka alebo aspoň češtiny. V budúcnosti ani netreba očakávať, že by sa situácia mala zmeniť, preto sa v súčasnosti javí ako lepšia alternatíva práve HBO GO.

VOYO

Lokálna služba Voyo ponúka možnosť vyskúšať si ju prvých 7 dní zadarmo. Jedinou podmienkou je registrácia nového účtu. Následne jo možné zakúpiť plnú verziu, ktorá prinesie obsah bez reklám a hlavne bez viazanosti. Cena za predplatné je 5,99 € mesačne. Platbu je možné realizovať všetkými dostupnými spôsobmi, vrátane platbou prevodom, pomocou platobných kariet s možnosťou automatického predlžovania.
Cena je teda rovnaká ako v prípade HBO GO alebo Amazon Prime Video. Rozdiely treba hľadať v obsahu.

Voyo sa totiž výrazne orientuje na domáceho diváka, a tak je komplet celý obsah filmov, seriálov, TV relácií v slovenčine. Súčasťou sú aj originálne relácie TV Markíza, ktoré je možné pozerať v predstihu oproti klasickému TV vysielaniu.

Samozrejmosťou je absencia reklám, príjemným bonusom je možnosť sledovať rôzne športové stanice, napríklad aj kanadsko-americkú NHL. Majiteľ účtu môže súčasne prezerať obsah na dvoch zariadeniach a prihlásených na jeden účet môže byť až päť rôznych zariadení.

Bonipo odporúča