Oplatí sa zarábať na doménach?
Čo je to doména?
Ide o výraz, ktorý sa používa na označenie adresy ľubovoľnej webstránky. Tú zadávate vo forme linku do adresného riadka v internetovom prehliadači. A hoci si doména od roku 1985 - kedy bola zaregistrovaná prvá .com - prešla kus cesty, jej príbeh ešte stále nie je na konci. Ba práve naopak. Čoraz viac ľudí vidí v doménach možnosť slušného zárobku. V súčasnosti sa tak už stala bežnou komoditou, s ktorou sa dá obchodovať podobne ako napríklad s akciami na burze alebo s klasickým tovarom.
Registrácia domény je najpoužívanejším spôsobom jej získania. Vytvoríte tak novú doménu, ktorá dovtedy neexistovala. Proces vytvorenia novej domény sa uskutočňuje formou záznamu do tzv. zone files a jej pridaním k aktívnym doménam. Pritom nie je nič ľahšie a rýchlejšie. Stačí si len vybrať niekoho z registrátorov a prostredníctvom jeho webového rozhrania si doménu zaregistrovať.
Pochopiteľne, v súvislosti s registráciou domény je najdôležitejšie si dopredu zistiť, či je voľný vami vybraný názov. Len tak si ju následne môžete registrovať a kúpiť. Potom vám už nič nebráni začať s doménou obchodovať. Princíp tohto biznisu pritom vôbec nie je zložitý. V podstate kopíruje chronicky známe – lacno získať a predať so ziskom.
Ako zarobiť na doménach?
Ešte pred tým, ako začnete premýšľať nad zarábaním na doménach, by ste si mali premyslieť svoju stratégiu a vybrať si takú, ktorá vám bude vyhovovať. Tie sa totiž líšia dĺžkou času, prípadného zhodnotenia vašich peňazí, či úsilím, ktoré do toho potrebujete investovať. Od toho sa potom bude odvíjať váš zisk. Najpoužívanejšie stratégie zarábania na doménach sú nasledovné:
- Kúpa a následný predaj – kupujete, aby ste potom rýchlo predali. Táto stratégia je teda vhodná najmä pre nedočkavcov. Možno ju považovať za mierne špekulatívnu a trochu rizikovú. A samozrejme, treba sa vyznať v trhu domén. Bez týchto znalostí sa len ťažko obídete. Musíte si totiž vytipovať a nájsť čo možno najlacnejšiu doménu, o ktorú ale bude mať záujem aj koncový zákazník. Následne mu ju potom predáte so ziskom.
- Zhodnocovanie domén – najmä pre tých, ktorí majú trpezlivosť a veľa času. Samozrejme, aj určité schopnosti s tvorbou webstránok. Pokiaľ sa vám podarí kúpiť hoci i staršiu a lacnú doménu, pričom ju dokážete zmodernizovať a naplniť zaujímavým textom, tak z dlhodobého hľadiska máte šancu na úspech. Vytvoríte niečo nové a aktívne zhodnotené. Tiež môžete zvýšiť návštevnosť webstránky, hlavne v súvislosti s PPC reklamou. Aj to zvýši hodnotu domény. Cieľom pri tejto stratégii je vlastnou prácou a nápadmi z domény vyťažiť čo najviac, pričom v tomto smere je základom vylepšenie webstránky. Ak ste šikovní, tak aj zdanlivo bezcennú doménu môžete zmeniť na lukratívnu a predať ju s veľkým ziskom.
- Dlhodobé investovanie do domén – ide o pasívne investovanie. V tomto prípade kupujete doménu na dlhšiu dobu. Preto je dôležité vytipovať si také, o ktorých ste presvedčení, že ich hodnota časom porastie. Najlepšie také, ktoré v názve obsahujú nejaké kľúčové slovo. A vôbec najlepšie je, ak je to slovo často vyhľadávané vo vyhľadávači.
Určite si kladiete otázku, či existuje nejaký spoľahlivý nástroj na získavanie potenciálne rentabilných domén. Áno, existuje. Jednou z najlepších možností je tzv. odchyt expirovaných domén. Ide o doménu, ktorá bola predtým zaregistrovaná, avšak jej registráciu už pôvodný majiteľ nepredĺžil. Stáva sa opäť voľnou doménou a vy si ju môžete odkúpiť. Zostáva už len vziať na zreteľ otázku – Ako si správne vybrať, aby som na tom aj zarobil? - a pochopiteľne, tiež vyššie zmienené stratégie zarábania na doménach.
Bonusový tip
Počuli ste už termín – preklepové domény? V skratke povedané, ide o reťazce znakov, ktoré sú veľmi podobné slávnym svetovým značkám, prípadne často používaným slovám a slovným spojeniam. Takýto „preklep“ v názve domény potom môže veľmi pomôcť a uľahčiť vyhľadávanie webstránky s tým, že ju potom bude vyhľadávač vo výsledkoch zobrazovať na popredných miestach. Z toho dôvodu sú práve domény s preklepovým názvom veľmi žiadané a cenené.
Dobré rady na záver
Ako vidno, moderná doba so sebou priniesla veľa možností, ako si privyrobiť. Hoci i na internetovej doméne. Jednotlivé zmienené stratégie zarábania na doménach môžu síce priniesť úspech, no pamätajte, že len tie nestačia. Svoju doménu musíte tiež propagovať, kde sa len dá. A hlavne pred čo najširším okruhom ľudí. Správny kupec sa skrátka o vás musí dozvedieť. Len tak si zabezpečíte, že sa nájde niekto, kto si vašu doménu aj kúpi.