Najväčšia sociálna sieť ponúka tieto možnosti zárobku
Fanúšikovská základňa a kvalitný obsah
Možnosti zárobku na Facebooku a jeho výška závisia v prvom rade na počte fanúšikov a kvalite obsahu, ktorým sa prezentujete. Netreba zabúdať, že ide o sociálnu sieť, kam si ľudia chodia aj odpočinúť a pobaviť sa. Preto ak si chcete jej prostredníctvom zarobiť, mali by ste tomu prispôsobiť i svoj obsah a využiť všetky špecifické možnosti, ktoré Facebook ponúka.
Samozrejmosťou je, že ak chcete aby vaša facebookovská stránka začala zarábať, mala by byť premyslená do posledného detailu. Všetky fotky a videá musia mať vysokú grafickú úroveň a text by mal mať hlavu i pätu. Dôležité je, aby text dokázal zaujať a vedel ponúknuť niečo originálne. Preto ak to so zarábaním myslíte naozaj vážne, rozumným riešením je najať si profesionálneho copywritera alebo aspoň niekoho, kto dokáže dobre narábať so slovom. Zaujímavý text na stránke je základným kameňom, ako si získať a udržať veľký počet fanúšikov.
Prečo je kvalitný text tak dôležitý? Odpoveď je možné nájsť v algoritme, ktorý používa Facebook. Cieľom je totiž dosiahnuť stav, kedy sa nejaký príspevok dostane na tzv. 2. úroveň – mimo okruh priamych fanúšikov na stránke. Ináč povedané, aby dal „like“, komentár alebo zdieľanie niekto, kto vás ešte nesleduje. Najčastejšie je to možné dosiahnuť spôsobom, ak niekto váš príspevok zdieľa na vlastnej nástenke alebo ho pomocou messengeru pošle svojim známym.
Spôsob prezentácie na Facebooku
V zásade existujú dva hlavné spôsoby, ako sa na Facebooku prezentovať a začať zarábať peniaze. Najbežnejším spôsobom mimo toho je osobný facebook profil. Pokiaľ ale nie ste zrovna celebrita alebo influencer, tak ho zrejme budete využívať iba na súkromné účely. Čo vieme teda o zvyšných dvoch zárobkových spôsoboch prezentácie?
Facebook stránka
Veľkou výhodou je, že si ju môže založiť skutočne každý a zadarmo. Získate tak miesto, kde môžete prezentovať všetky informácie, napríklad o vami ponúkanom produkte, službe či vašej značke. Poprípade tu môžete prezentovať svoje myšlienky a texty, ktoré majú potenciál zaujať aj ostatných. Ak sa tak stane, je tu šanca na postupný rast fanúšikovskej základne. Na druhej strane nevýhodou je, že na nástenkách sa príspevky stránky ukazujú v nízkom počte. Ide o približne 5 % z celkového počtu lajkov na stránke. Ďalšou nevýhodou je, že majiteľom vašej facebookovej stránky je niekto iný. Nemôžete si ju preto spravovať úplne podľa svojich predstáv.
Facebook skupina
Ide o komunikačný kanál a hromadný chat s príspevkami a komentármi. V tomto prípade sa tu však zväčša neprezentuje tovar či služby. Hlavnou náplňou skupiny je diskutovanie o nejakej téme, zdieľanie svojich skúseností, nápadov či tipov. Keďže Facebook má rád tieto diskusie a komentáre, príspevky skupín, do ktorých užívateľ vstúpil, ponúka Facebook na prvých miestach jeho nástenky. Tento fakt je hlavným dôvodom, prečo sa niektoré Facebook skupiny stali viac zárobkové ako je tomu v prípade stránok.
Ako je to s reklamou na Facebooku?
Ak ste si už získali solídnu fanúšikovskú základňu, je na čase začať premýšľať nad zarábaním. Ako zarobiť na Facebooku? Najjednoduchším a najrýchlejším spôsobom je spustiť reklamnú kampaň, ktorá vám môže pomôcť osloviť širší okruh užívateľov Facebooku, a zaistiť tak prípadných záujemcov o váš produkt alebo službu. Dôležité je ale ujasniť si jej ciele a to podľa toho, čo je pre váš účel najlepšie. Jednotlivé reklamné kampane môžu byť zamerané napríklad na:
- Dosah - prezentovanie reklamy čo najväčšiemu počtu ľudí.
- Zlepšenie povedomia o značke – šírenie značky a informácie o nej.
- Návštevnosť – vzbudenie záujmu ľudí k návšteve určitej webstránky.
- Propagácia stránky – z dôvodu cieľa nazbierania vysokého počtu lajkov.
- Komunikácia - zvýšenie aktivity na danej webstránke za účelom predaja tovaru.
Každá kampaň má svoju štruktúru a skladá sa zo sady reklám. Na vytvorenie cielenej kampane je však treba špecifické facebookové nástroje. Jedným z najpoužívanejších je napríklad Facebook Business Manager. Ide o nástroj, vďaka ktorému je možné spravovať administráciu konkrétnej inzertnej facebookovej stránky alebo dokonca aj niekoľkých v rovnakom čase. Je tu nutná registrácia, avšak dobrou správou je, že sa za ňu neplatí.
Najčastejšie typy reklám na Facebooku
Na Facebooku poznáme niekoľko typov cielenej a efektívnej reklamy. Vďaka nej tak môžete produkt alebo službu prezentovať správnemu okruhu ľudí. Ktoré sú najznámejšie?
Facebook Ads
Reklamný formát, ktorý používa platobný model PPC (pay per click). Znamená to, že platba sa uskutočňuje na základe preklikávania. Podmienkou je, aby vaša stránka na Facebooku zobrazovala odkazy na externé stránky. Potom už len stačí stanoviť a dohodnúť sa na cene za prekliknutie na danú externú stránku prostredníctvom Facebooku. Táto reklama je cielená napríklad podľa kritérií zohľadňujúcich vek, pohlavie, bydlisko či záujem užívateľov.
Affiliate marketing
Niekedy je známy aj pod označením provízny marketing. Predstavuje reklamu, pri ktorej sa produkty alebo služby predávajú na základe využitia sprostredkovateľa. Pre firmy je to jedna z najlacnejších a najvýhodnejších možností, ako propagovať svoje produkty alebo služby. Stačí už len stanoviť a dohodnúť sa na percentách, ktoré dostanete z každého predaja produktu, ktorý bol uskutočnený na základe vášho odporúčania. Na vašu stránku alebo do vašej skupiny na Facebooku si treba len umiestniť registrovaný odkaz na konkrétny e-shop alebo firmu.
Záver
Z nášho článku je zrejmé, že s určitou mierou vôle a trpezlivosti si na Facebooku môže zarobiť úplne každý. Základom je zisk čo najväčšej fanúšikovskej základne, či už prostredníctvom stránky alebo skupiny, a potom sa už len stačí zamerať na cielenú reklamu. Pamätajte, nik učený z neba nespadol a nie všetko sa podarí hneď na prvýkrát. Ak vám nejaká reklamná kampaň nevyjde, nezúfajte. Na to najlepšie sa totiž zvyčajne čaká a trpezlivosť v tomto prípade býva aj často odmenená.